Zakupy online to już powszechne zjawisko wśród polskich konsumentów, a jak wynika z raportu „E-commerce in Europe”, co trzeci Polak w 2016 roku dokonał zakupu w zagranicznym e-sklepie. Nie ma się, co dziwić, gdyż zakupy przez Internet za granicą są wygodne i często o wiele tańsze niż w kraju. Należy jednak pamiętać o kilku najważniejszych zasadach.
Co warto kupić i na co uważać?
Najlepiej te towary, które w Polsce są wciąż stosunkowo drogie z racji np. na swoją ekskluzywność. Za granicą natomiast mogą być powszechne i przede wszystkim tanie. Warto zainteresować się elektroniką, ubraniami i kosmetykami. Ale niektóre produkty mogą się różnić – np. Wielka Brytania i Stany Zjednoczone mają zupełnie inne gniazdka elektryczne i wymagają przejściówek. Inne są też rozmiary ubrań w USA.
Bariera językowa jest jednym z najpoważniejszych problemów w branży e-commerce. Warto zawsze sprawdzić czy dany sklep ma możliwość wyboru języka. Jeśli nie ma polskiego, należy wówczas mieć opanowany przynajmniej w stopniu komunikatywnym np. język angielski lub niemiecki. Jest to o tyle ważne, że kupując w innym państwie, możemy spotkać się z zupełnie innym standardami co do wysyłki paczki, regulaminami itp., zwłaszcza w przypadku państw spoza Unii Europejskiej. W UE obowiązują jednakowe standardy, jak np. zwolnienie z płacenia cła czy podatku VAT. Kupując w sklepie w UE korzystasz z takich samych przepisów gwarancyjnych, jak w Polsce. Towar jest objęty 2-letnią rękojmią oraz gwarancją producenta. Gorzej wygląda to w przypadku zakupów w USA czy w Chinach.
Zachowaj czujność
Płacenie przez Internet za zakupy w sieci zagranica to jeden z najbardziej czułych punktów, który często zniechęca klientów do zakupów z zagranicznych portali. Zachowując standardy bezpieczeństwa, płacenie w Polsce czy zagranicą, będzie wyglądało podobnie. Warto też zawsze przed dokonaniem zapłaty dowiedzieć się jaki jest szacowany czas otrzymania kupionego towaru.